Omtale

Stardust anmeldt i Nettavisen av Tor Hammerøe

Det kommer ikke verken som noen bombe eller som noen overraskelse for de som har fulgt Hilde Louise Asbjørnsens karriere både som plateartist, som jazzvokalist eller på teaterscena at hun behersker de aller, aller fleste roller. Likevel er det slik at hun med "Stardust" tar sitt kunstnerskap til et nivå hun ikke har vært på tidligere. Les hele artikkelen her

Stardust Josephine B

Stardust reviewed in Broadwayworld.com

t's hard to pinpoint what Hilde Louise Asbjørnsen's one-woman-show, titled "Stardust", truly is. It's presented as a kind of "TED Talk" with music, focusing on a small number of fascinating, strongminded women in the early age of jazz music. It's done through narration with anecdotes, portinons of songs infused with comedy and some choreography, accompanied by a three piece band. The mixture encapsulates into a great end result. Read the whole review.

Stardust bilde BWW

Intervju i Tara 22.08.2018 av Kathrine Johs

Submitted by hilde on Mon, 03/11/2019 - 18:45
Foto av Svein Finneide

 – Det kan være champagne og fest en stund, så ramler du rett ned i livet igjen. – Ingen er en evig stjerne på himmelen, sier 42-åringen, som selv er aktuell i «Stjernekamp» denne høsten. Hilde Louise har dette litt mystiske og uforutsigbare ved seg. Hun er ikke den som gestikulerer og hever stemmen, hun er avventende og subtil, og det er som om de store, utrykksfulle øynene hinter om overraskelser rundt neste hjørne. 

Hilde Louise Asbjørnsen og Lene Kongsvik Johansen om show, humor og finans i Aftenposten 12.09.2016.

Submitted by hilde on Mon, 03/11/2019 - 18:40
Foto: Jan Tomas Espedal

En gang var de suksessduoen Asbjørnsen og Joh. I dag er Hilde Louise Asbjørnsen og Lene Kongsvik Johansen prisbelønte solo-humorister. I deres øyne kan selv finanslivet beskrives i burlesk humoristiske vendinger. Denne uken er de aktuelle med hvert sitt show - Asbjørnsen med ekstraforestillinger av «The Lulushow – livet er en dans på renter» og Kongsvik Johansen med tv-serien «Costa del Kongsvik». Her møter vi henholdsvis klubbvertinnen Lulu og finansfruen Therés. To motpoler med helt ulik innsikt i finansielle finesser.

Dagbladet Portrettet av Eirik Alver 6. mai 2017

Submitted by hilde on Mon, 03/11/2019 - 18:32
Foto: Agnete Brun

– Det hender jeg tar fram de gode kritikkene. På dager det er mørkt og jeg lurer på hva jeg driver med. Det er som å kikke i karakterboka der det står, svart på hvitt, at jeg er flink til noe. Vel, så får jeg stole på det, da, sier jeg til meg selv. Og kvinner meg opp. 

What A Lady!

Hilde Louise Asbjørnsen er ei dame med stil og utstråling på alle slags vis. Her kommer det nok et strålende bevis - vi snakker hot!

Hilde Louise Asbjørnsen er av typen som ser ut som om hun har grep om det meste. Om hun står på teaterscena i store roller, om hun inntar komikerrolla sammen med Lene Kongsvik Johansen eller om hun fronter sitt eget band med egne tekster og egen musikk, så er det en artist med noe helt eget vi har med å gjøre.

Jeg er ikke helt sikker på hvilket nummer i rekka "Don´t Stay For Breakfast" er i Hilde Louises diskografi. I hylla mi står det åtte fra før og jeg har blitt overraska og begeistra nesten i like stor grad hver gang det har kommet påfyll. "Don´t Stay For Breakfast" er så avgjort ikke noe unntak.

La oss begynne med tekstene: Hilde Louise forteller historier med hode og hale, inderlige og ekte og egna til ettertanke - vi snakker lyrikk, og hun gjør det på et meget elevert engelsk. Hva så med låtene? Hun skriver fine melodier i en slags swing/bebop-tradisjon - låter som kler tekstene utmerket sjøl om ikke alle er like sterke og minneverdige.

Og hvordan fremfører hun så dette? Som nevnt er Hilde Louise, som bare bruker fornavnet sitt i denne forbindelse, en artist i superklassen og hvorfor det internasjonale gjennombruddet ikke har kommet, forundrer meg storligen. Hun har nemlig alt som trenges - det unike, utstrålinga, the looks - hele pakka med andre ord. For å si det slik: hadde hun bodd i New York hadde Broadway og de hippe jazzklubbene åpna dørene for lenge siden. Så bra er det altså og når hun så omgir seg med et urempatisk band bestående av Jens Fossum (bass), Svein Erik Martinsen (gitar), sjakkspilleren Hermund Nygård, her på trommer, ei blåserekke med Jørgen Gjerde (trombone), Kåre Nymark jr (trompet) og Atle Nymo (saksofoner) og ikke minst Anders Aarum på tangenter og som arrangør og produsent, så er innpakninga i de aller beste hender.

"Don´t Stay For Breakfast" er et visittkort anno 2015 som forteller oss at Hilde Louise Asbjørnsen er en artist i verdensklasse. Ferdig snakka og bli ikke overraska om du hører om noen som gjerne vil bli værende til frokost også!

PS Pushwagner er ansvarlig for coveret. Skader ikke det heller!

Tor Hammerø blogg/Tor de Jazz

Five star review of "The Lulu Show" from BroadwayBaby.com

http://broadwaybaby.com/shows/the-lulu-show-life-on-the-never-never/71966022nd August 2017

The Lulu Show: Life on the Never-Never is exactly what you want from a cabaret. Hilde Louside’s sly and sexy piece examines the financial crisis – via burlesque, jazz and sharp humour. Lulu and her jazz trio are a masterclass in blending tradition and pushing what is possible with the form.

As much educational information as a problem play, with a better sense of humour

Louside’s is a magnetic stage presence, impossible to ignore, demanding the audience’s attention with a flick of her eyelashes. The performance starts off deceptively simple with a few songs about shoes and chocolate; lulling you into a false sense of security. Cleverly raising the idea of giving into your fantasies the pleasure of indulging and consuming. She goes on to open up about her romance with finances. Being seduced by the bank to keep spending, and tracking the reasons and effects of all these people spending money they don’t have. This continues right up to where we are today; where the consequence-free party is still going.

Lulu’s routines are subversively funny, energetically and stylishly performed; the lyrics are witty and darkly clever, and the songs catchy. The choreography oozes glamour and panache, as Lulu burns though a huge number of costume changes and stage tricks; clothes on, only to come off again. Her distinctive sultry singing voice pairing beautifully with the atmospheric classic jazz. Also the vignettes contain as much educational information as a problem play, with a better sense of humour.

This is the ideal show to be taking place in a dark basement. With its flawless vintage aesthetic it looks right at home slotted under the Rose Theatre. This is an excellent, educational burlesque show I would recommend to anyone as it works for established and new cabaret fans. Also for anybody interested in innovative ways of exploring complex ideas onstage, such as the financial crisis.

 

By M Johnson

Deciding the prospect of a safe career wasn't for them, M Johnson left a Biochemistry degree at the University of Edinburgh, for Drama & Theatre Arts at the University of Birmingham. When not directing, writing, teching or acting - they can usually be found making a mess of a kitchen or travelling, on the hunt for interesting places to read.